• Telefón: 02/800 800 80
  • info@gdpr-slovensko.sk

Venujete sa obsahovému marketingu alebo copywritingu a hovoríte si, že vás sa nové nariadenie GDPR vôbec netýka? Alebo je vašou doménou správa sociálnych sietí a vy sa spoliehate na to, že Facebook má predsa tieto veci vyriešené? Tak radšej zbystrite svoju pozornosť. Ani vy sa totiž nevyhnete dodržiavaniu pravidiel nakladania s osobnými údajmi.  Aké dôsledky prinieslo GDPR pre marketing? Prísne pravidlá sa dotknú content marketingu, emailingu a tak isto aj sociálnych sietí.

GDPR v agentúre

V prvom rade je nutné si ujasniť, kto z dvojice klient – copywriter / agentúra má  z hľadiska GDPR akú úlohu a aké povinnosti sa s jeho rolou spájajú. To je dôležitý krok k tomu, aby ste si vzájomnú spoluprácu prehľadne a hlavne právne správne nastavili. Podľa GDPR je klient správcom osobných údajov a ako taký nesie komplexnú zodpovednosť za ich spracovanie. Je teda jeho zodpovednosťou rozhodnúť, čo sa bude zbierať a ako sa to bude využívať, a za tieto rozhodnutia musí tiež niesť následky. Oproti tomu copywriter / agentúra je v pozícii spracovateľa osobných údajov, ktoré používa pri svojej každodennej práci. Aj keď si tieto pravidlá s klientom nastavíte, neznamená to pre vás, že už sa ďalej nemusíte zaujímať, ako váš klient s osobnými údajmi zákazníkov nakladá. Z GDPR pre vás totiž vyplýva povinnosť upozorniť správcu, keď budete mať podozrenie, že s údajmi nenakladá celkom správne.

Ochrana údajov

GDPR sa týka v podstate všetkého, čo zverejňujete online napríklad práve v rámci content marketingu. Môže ísť o video rozhovor s niektorým z vašich či klientových zamestnancov, ktorý zverejníte na firemnom webe, rozhovor, ktorý váš klient, riaditeľ či zamestnanec poskytne nejakému online serveru, ale napríklad aj fotky z firemného večierka zdieľané na sociálnych sieťach. A zabúdať samozrejme nesmieme ani na súbory cookies či informácie, ktoré zbierate na webe pomocou vášho facebookového účtu.

Bez spracovateľskej zmluvy ani na krok

Ideálne je, keď si všetky podrobnosti o nastavení vzťahu klient – copywriter / agentúra zanesiete do spracovateľskej zmluvy. Tá by mala byť každopádne písomná a mali by ste ju mať na mieru vytvorenú pre každého klienta zvlášť podľa toho, čo spracovávate práve pre neho.

GDPR a copywriter

Keď ste sólo copywriter, máte jednoduchšie situáciu – zodpovedáte len sám za seba. Ak máte zamestnanca alebo iných spolupracovníkov, ktorí sú s vami v nejakom zmluvnom vzťahu a pracujú na vašich klientoch, musíte dbať aj na ošetrenie vašich vzťahov a ich vzťahov voči klientovým dátam. Ak zamestnávate brigádnikov, potom títo ľudia konajú vo vašom menom, a bude vám bohato stačiť s každým z nich podpísať dohodu o mlčanlivosti (NDA). Pre copywritera agentúry z právneho hľadiska je najjednoduchšie, keď vo vzťahu k osobným údajom bude vždy vykonávať príkazy klienta.

Obsah a komunikácia na sociálnych sieťach

Na sociálnych sieťach sú veľmi obľúbené súťaže spojené s odosielaním fotiek a ďalších údajov. Tu potrebujete dva súhlasy od súťažiacich – prvý, že chápu pravidlá súťaže, a druhý, že súhlasí so spracovaním osobných údajov. Dôležité je, čo najpresnejšie v pravidlách vymedziť, aké dáta budete zbierať a na čo ich využijete. Ak organizujete súťaže pre deti, ich pravidlá by mali byť formulované tak, aby to zodpovedalo veku súťažiacich.

Problematické môže byť aj označovanie ľudí na sociálnych sieťach. Fanúšikovia vám síce dali svoj „ „like“ a vyjadrili tým súhlas s tým, že vás budú sledovať na sociálnych sieťach, ale nedali vám súhlas s tým, aby ste ich vo svojich príspevkoch explicitne spájali s danou značkou.

Pridajte komentár

Vaša e-mailová adresa nebude publikovaná . Povinné polia sú označené

First Name*
Subject*
Email*
Your Comments